نوشته شده توسط Super User دسته: مباحث عمومی
نمایش از 09 شهریور 1393 بازدید: 6789
پرینت

مفهوم شناسی سبک زندگی
سبک زندگی ازجمله مفاهیمی است که در ده های اخیر مورد توجه روز افزون نظریه پردازان در حوزه های مختلف قرار گرفته است  . جستجویی ساده با این کلید واژه ما را با انبوهی از پژوهشهای صورت گرفته در زمینه های مختلف، جامعه شناسی، روانشناسی، هنر، پزشکی و..  مواجه میسازد که نشانگر اهمیت این مفهوم در دنیای امروز است. گاه گستره وسیعی که برای تعریف این اصطلاح و مولفه های تعیین کننده اش وجود دارد، مخاطب را با ابهام مواجه میسازد. ازسوی دیگر، پیوند این مفهوم با مفاهیم دیگری نظیر فرهنگ، جامعه، هویت، طبقه اجتماعی، سلیقه و نیاز و...، تعریف ارتباط میان  " سبک زندگی "و مفاهیم مرتبط را ضروری میسازد، از این لحظه اهمیت سبک زندگی و ابعاد اجتماعی آن آشکار میگردد.

مفهوم سبک زندگی(life style)از زمره مفاهیمی است که پژوهشگران جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی برای بیان پاره ای از واقعیت های فرهنگی جامعه آن را مطرح و بکار می برند و دامنه  آن در ادبیات علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی رواج زیادی یافته است تا حدی که بعضی معتقدند که این مفهوم قابلیت جانشینی بسیاری از واژگان موجود از جمله مفهوم طبقه را داراست و میتواند به نحوه دقیق تری گویای واقعیت پیچیده رفتارها و حتی نگرش های فرهنگی و اجتماعی در جامعه امروز ما باشد .
سبک زندگی از دیدگاه روانشناسان، شیوۀ ثابتی است که انسان با کمک آن اهداف زندگی را بیان می‌کند و مشکلات آن را از میان می‌برد. سبک زندگی مجموعه ای است از ارزشها، نوع نگاه و تفکر و شیوه های رفتاری در هر چیزی.  بیشتر مردم معتقدند که باید سبک زندگیشان را آزادانه انتخاب کنند.  جامعه شناسان معتقدند سن، طبقه اجتماعی، قومیت و جنسیت در سبک زندگی هر فرد اثر گذارند.  این یعنی هویت از نوع ساختار و طبقه اجتماعی فرد و همچنین جنسیت، سن و مذهب او شکل میگیرد.

برای دریافت کامل مقاله به فرمت pdf کلیک کنید

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

شما اینجا هستید:   خانه مقالاتمباحث عمومیسبک زندگی